TEMAN SETIA

AWAS SCAMMER!!!

ASSALAMUALAIKUM....





          Hello readers....rindu iollsss tak...haha...lama kan menghilang...4 bulan tak der entry....laptop nan hado dah dek...rosak meletop....so tak dapat la nak update selalu....




          So untuk entry kali ni aku nak cerita sikit la pengalaman berdepan dengan scammer...ya allah...ngeri...aku rasa dah lama benda ni wujud tapi aku baru nak kena...lantak nak cerita jugak supaya orang lain tak terkena macam aku...




         Al kisahnya aku baru start promote barang jualan aku dekat Shopee MY...sebelum ni promote kat insta ja...tetiba nak try dekat situ pulak...nak perluaskan perniagaan la katakan...



         Then satu hari ni aku dapat inbox dari situ suruh aku wassap sebab dia berminat...inbox dia full english...ni noted no 1...inbox scammer memang full english sebab diorang dari obersea bukan Malaysia




        Aku wassap la nombor yang dia tinggal...nombor malaysia ok 013...sebelum ni apa yang aku tau nombor diorang ni start +234...kira dah cerdik sikit la start nombor Malaysia...sepanjang inbox memang full english tapi aku ada tanya...dia cakap dia orang Malaysia tapi duduk euro...siap bagi ic orang Malaysia hokeyh...tak tau la rembat mana...dan dia beli barang dekat aku ni untuk hadiah dekat member dia yang duduk Malaysia..request suh balut dengan kad lagi tau...ok ni trick diorang nombor 2...mesti akan bagi alasan beli barang kononnya untuk hadiah dekat member atau sedara dekat Malaysia...




         Aku still tak syak apa...memang kureng cerdik aku ni pun...then aku bagi detail semua lah untuk urusan bank in...dia mintak email aku kasi sebab memang pernah pun customer mintak email...ok ni trick no 3...diorang akan bersungguh mintak email sebab senang diorang nak send email kononnya tu email dari bank personal diorang...





         So ni email yang aku dapat...










             Amount sepatutnya rm130 tapi dia 'transfer' rm530...ni trick no 4...diorang akan transfer lebih dari sepatutnya...alasan bank tak boleh bank kurang dari rm500....ha macam tu dasyat...dan dia mintak aku refund rm400...siap bagi nombor akaun Maybank tapi nama dah macam negro apa tah la...tak sama pun dengan nama dalam email tu...dia cakap tu nama member dia





          Memang ikut logik aku akan refund baki sebab bukan duit aku...aku cakap tak pa aku akan refund tapi lepas duit tu dah transfer dalam akaun aku sebab selalu bank oversea nak masuk bank kita ambil masa dalam 2-3 hari waktu bekerja....dia cakap tak boleh...aku kena refund dulu baru bank masuk akaun aku....pala hotak haha...aku tanya la email tu takde pulak suruh aku refund...dia cakap kejap dia buat report dekat bank dia...













              Tak sampai berapa minit terus aku dapat email ni....dasyat la dia bank boleh tumpu layan dia sorang....haha....aku tanya la orang dekat twitter semua...diorang cakap dia scammer....aku terus whatsapp cakap dia scammer apa semua...dia terus marah...dia cakap aku tipu dia...aku pencuri...tetiba pulak aku pencuri...bukan duit dia ada dalam akaun aku pun haha...dia marah semua terus block aku....aku check dekat Shopee MY dah takde akaun dia....haha lawak jugak scammer ni kadang....





              So korang yang baru berjinak online shop...beware...takde nya korang kena refund duit dulu baru bank approve masuk duit dalam akaun korang...bank takde masa nak check duit korang tu ada baki duit nak kena refund pada orang ke hape....ok sekian....





*nota NT :: Ada tak app untuk tulis blog ni...susah wey nak taip dalam henset guna web



TERIMA KASIH SUDI SINGGAH :)

3 sayang gua:

Unknown said...

Saya baru kena.. Dekat akaun shoppe jugak. Baru nak mencuba bisnes online haha.. Awak bila dah dapat email dari pihak bank tu. Ada kesan apa2 tak?

Unknown said...

saya pun baru je kena, mula2 memang dah tau scam, tapi bila dapat emel pasal RM518 yang ditransfer tuu, rasa bersalah jugak kalau dia yang betul. last2 search google dan jumpa entry ni. barulaa tenang . hahahaha. thanks awak untuk sharing hal macam ni. xoxo

Amirol Ramli said...

aku pun pernah kena macam ni . dah kena tipu baru sedar how lah ada connectada connection bank luar nrgara dgn bank malaysia 🤣

COPYRIGHT @ NYAMUK TERBANG 0216