TEMAN SETIA

TIPS | Hilangkan Pijar Pada Tangan

ASSALAMUALAIKUM....




        Hello readers.....seperti biasa masih lagi penganggur...hoiii ada diploma pun susah dapat kerja rupanya zaman sekarang....memang kena sambung degree la aku camnie gayanya tapi penyakit malas dah nak study tu memang memberontak dalam diri...pening juga kadang fikir...



      Malas nak cakap pasal kerja ni...haha...aku nak bagi tips jer sebenarnya...pernah tak korang potong cili padi yang comel-comel tu...mesti lepas potong rasa pedih tangan kan...kalau orang selatan panggil pijar....lepastu basuh dengan air pun tetap rasa sampai sehari...nak pegang mata pun fikir 40 kali haha...




      Aku share tips ni sebab aku kena sendiri dua hari lepas...disebabkan tak kerja aku kerja la part time dekat kedai makan sapa tah tapi ada la rapat-rapat dengan aku...then dua hari lepas aku kena potong cili padi untuk buat cili jeruk...tak potong dengan gunting ok...guna tangan sajerrr....cili padi seplastik besar...memang rasa nak kerat tangan buang...sebab pedih tersangat...aku pulak bangsa pakai contact lens...so boleh bayang la kan..tangan pijar nak pakai contact lens cemana...aku gigih cari tips dekat google semata-mata sebab nak pakai contact lens tak boleh...so ni tips yang berkesan gila hoiii...aku dah try memang hilang pijar dengan sekelip mata....




1. Garam



       Korang ambil garam...tak kira la garam halus ke garam kasar ke...garam bukit ke...atau nak pegi laut tapis dapatkan garam pun boleh..takde hal....bukan masalah aku haha....garam tu korang letak sesudu atas tapak tangan...then gosok-gosok la dekat seluruh tangan...celah jari semua...lepastu bilas...buat la beberapa kali sehingga agak-agak rasa pijar tu hilang....




2. Beras



        Kalau jenis bangsa rajin boleh la rendam tangan dalam air basuhan beras selama 2-3 minit...lepas tu bilas dengan air dan sabun...kalau bangsa pemalas macam aku...ambil beras terus gosok dekat tangan...tapi aku nasihatkan takyah la ambil beras terus gosok...macam membazir pulak kan...sebab kalau kita gosok dekat tangan mesti beras berterabur...kan satu pembaziran di situ haha...tapi aku buat jugak...berkesan hoii....



3. Ais




        Ais ketul ambil genggam jer dalam tangan...lepas tu jalan la pergi mana-mana...takpun tengok tv ke apa sampai ais cair....memang hilang rasa pijar sebab ais tu sejuk tapi sekejap jer hilang nanti akan rasa juga pijar tapi tak teruklah...dengan erti kata lain ais dapat hilangkan sedikit rasa pijar...diulangi sedikit....





            Ok tu jer tips...korang try la...insyaallah berkesan sebab aku pun dah try...tips 1 dengan 2 tue memang berkesan...aku try dalam 2 jam camtu hilang terus dah rasa pijar...selamat mencuba!





        Gambar rembat google jer...tak sempat pulak aku nak snap sebab tangan tengah pijar nak tekan hp pun tak boleh...bukan apa..risau hp pun pijar sekali dah aku kena rendam hp dalam ais pulak...hambar kan??bye



*nota NT :: penat cari rezeki


        








TERIMA KASIH SUDI SINGGAH :)

4 sayang gua:

cik piano said...

Sangat tepat pada masa.. >_< thanks sis! tips ni memang berguna sungguh! Sy skang ni pengganggur part time gak hahah sebab lagi separuh masa tu sy kerja kat cafe/restaurant tp pembantu dpurlah. Haritu kitorang nak buat sambal belacan pijor kome tangan.. pastu kakak yg kerja ngan sy tu suggestkan le letak minyak masak. bior le dalam 5 minit gitu Haa.. barule lega sikit. tapi pasni leh ar try cara akak ni plak.. hehe.. ^_^

syida said...

tangan kalo dah pijar (lepas pegang/potong cili), memang apa pun tak boleh huhuhu

silalah sambung degree dik, belajar selagi boleh :)

FarhanahAdzlan said...

yaa harituu pon potong banyak gilaa cili api jadi camtulahh pijar p:'( tapi dah elok dah :)

kehidupan sihat said...

terima kasih kongsikan tips :)

salam perkenalan

COPYRIGHT @ NYAMUK TERBANG 0216