TEMAN SETIA

Persediaan Sebelum Bertunang

ASSALAMUALAIKUM......





         Hello readers....sekarang ni memang musim orang kawin dengan tunang kan...so aku pun antara salah seorang yang dah selamat jadi tunang orang minggu lepas *kembang hidung...rasa macam dah bernafas lepas sikit la...cuma nak langkah lagi sebelah kaki jer tinggal....lepas tu dah lega dah...dah tak kesah orang nak tengok hari-hari berkepit pun haha....




         Bagi yang baru merancang atau bakal bertunang....meh sini akak nak bagi tips sikit untuk hadapi hari bahagia tu...memang rasa dupdap macam nak akad nikah..actually aku ni bertunang tak dirancang....tetiba bakal mak mertua luah kan nak masuk meminang...aku on je lah..sebab orang cakap tak elok jual mahal...so persiadaan tu macam tak berapa nak ready...tapi complete jugak la semua preparation...haha....jom cekidaut sikit apa keperluan untuk bertunang ni....



1. CINCIN


      Of course cincin paling utama...selalunya cincin ni memang orang akan beli awal...kira nampak la sikit bersungguh pihak lelaki tu ha....kalau dedulu ada cincin merisik dengan tunang...sekarang dah tak banyak dah orang sediakan cincin merisik sebab kebanyakkan dah kenal lama dulu baru bertunang...macam aku dulu beli sebulan awal...bukan gatal nak tunang ke hape...haha...saja beli awal sebab nak bajet sesiap...idak ler terpakai duit tu untuk benda yang tak berfaedah haaa....




2. HANTARAN



       Nie terpulang...setengah buat hantaran masa nikah...setengah masa bertunang....hantaran selalu angka ganjil 5 balas 7 atau 7 balas 9...aku dulu buat hantaran 7 balas 9...memula ingat malas nak buat hantaran bagai sebab aku tunang pun masa raya kan....tapi bila bincang balik takkan nak biar meminang dengan tangan kosong...tak manis gituuu...hantaran untuk bertunang biasanya benda manis jer yang digubah mengikut kreativiti...aku bertunang time raya...hantaran semua kuih raya...serius tak tipu....haha....




3. PERSALINAN




       Nie bagi pihak perempuan selalunya...baju biasa jer...kurung pun dah ok....letak la bunga sikit kat kepala atau veil bagi nampak lain dari orang...nampak sikit yang masa satu empunya majlis...kasi mekap sikit bagi naik seri...jangan biar kusam macam baru bangun tidur...lari bakal mak mertua kang...nak jimat buat macam aku..bertunang time raya..aku pakai jer baju raya.....settle....





4. PELAMIN (OPTIONAL)



       Pelamin nie selalunya orang sanding jer buat...tapi sekarang dah jadi trend...tunang pun dah ada pelamin...bagi nampak meriah gituu...bakal mak mertua sarung cincin pun orang boleh tengok...kalau nak sep bajet...tak perlu pelamin..kemas jer bilik cecantik...sarung cincin dalam bilik pun takpe...aku pun tak buat pelamin sebab nak privacy...hehe....lagipun pertunangan tak wajib dihebohkan....





5. JAMUAN




        Aku buat kenduri kesyukuran sekali dengan jamuan raya...buat kenduri kecil-kecil jer sebagai tanda syukur aku dah jadi tunang orang...jemputan pun semua ahli keluarga...memang taknak heboh pada sesapa pun...simple is better right? :)




         Tu je la aku boleh kongsi untuk korang buat persediaan...aku nasihat kan buat persediaan awal walaupun bertunang jer...nanti jadi kelam kabut haaa...bajet aku kurang dari rm1000 masa bertunang...memang jimat sebab nak simpan duit untuk nikah....bagi yang mintak gambar masa hari aku bertunang tu...maaf la yer...aku memang tak share dekat public...hanya untuk family saje...nikah nanti insyaallah aku publish...doa-doa kan la aku cepat diijabkabulkan....amin....



*nota NT :: one step closer



TERIMA KASIH SUDI SINGGAH :)

1 sayang gua:

Tsy M said...

Tahniahhh, nnt dah nikah upload entry hokeh hehehe

COPYRIGHT @ NYAMUK TERBANG 0216