TEMAN SETIA

Atasi Masalah Kulit Berminyak

ASSALAMUALAIKUM.....




       Hello readers...tinggal lagi beberapa hari lagi dah nak puasa dah..korang dah ganti ke belum puasa yang tertinggal tahun lepas??cepat-cepat la ganti yer...korang ada masalah kulit muka berminyak tak??aku yakin ramai yang ada masalah macam nie kan...tak kira laki atau perempuan..dan kulit muka berminyak nie lah salah satu punca munculnya miss J..bukan janda tapi jerawat..memang tak senang hati la kalau dah jerawat naik kat muka..yer dak??terus rasa nak pakai bedak sekilo untuk tutup jerawat tue....hehe



        Alhamdulillah setakat nie aku punya kulit muka tak berminyak mana pun..jerawat pun tak tumbuh...bukan tak langsung..jarang yang tersangat jarang....sebenarnya masalah kulit berminyak nie dapat atasi..senang sangat nak settle benda nie..cuma mau dengan tak mau ja..*kemain ayat....meh aku ajar korang  sikit....



1. Cuci Muka Dengan Betul

- Aku rasa kalau perempuan memang tak skip cuci muka kan??atau ada yang sesetengah tak guna cleanser untuk cuci muka..mandi gitu jer...sebenarnya cuci muka sangat lah penting...tue lah punca adanya pencuci muka dekat kedai..ingat sesaja orang cipta pencuci muka...ok stop merepek...tak kira lelaki atau perempuan..korang harus wajib cuci muka setiap kali mandi dan sebelum tidur....cuci muka nie adalah cara yang paling berkesan untuk elakkan minyak dimuka...cuci pun kena betul tau..fokus dekat bahagian hidung dan dahi (T zone)...dekat situ minyak selalu terkumpul...try la beberapa pencuci muka yang ada supaya sesuai dengan kulit korang..setakat nie aku sesuai dengan Garnier dan Clean & Clear...



2. Elak Makanan Berminyak

- Aku memang jarang ambik makanan berminyak..sebab takut gemuk..hihi...lagipun makanan berminyak nie punca kulit muka cepat berminyak jugak....cuba elakkan..banyakkan ambik sayuran dan buahan supaya kulit lebih cantik...tapi aku makan buah jer sebab sayur nie tak mampu nak telan..tekak takleh nak terima...


3. Pakai Menatang Nie




      Aku dulu zaman sekolah rajin la pakai benda nie..tu pun habis dengan kengkawan jer...bukan aku pakai sangat pun..sekali beli jer sampai sekarang..kahkah...minggu lepas baru aku beli baru..tu pun beli dekat Apit...budak tu memang suka sangat nak try benda yang aku pakai...aku pakai contact lens dia pun nak..last2 mata sakit..lagipun muka dia memang berminyak teruk sangat...takkan aku nak bagi makan vitamin C  pulak...kang jadi ke lain kang..haha..so aku bagi la benda nie...memang kuar gi mana pun usung menatang nie la dia...tapi serius memang berkesan..memang dia tarik habis minyak dekat muka....jadi idak lerr terkumpul minyak tu dekat muka sampai boleh buat goreng ikan..harga cuma RM10 lebih..dan ada 60 keping..gambar atas nei aku google ada 50 keping pulak..maybe yang lama kot...ha cari la kat kedai..ala 60 keping tahan berbulan ok...


*nota NT : jom beli kereta murah dekat SINI






TERIMA KASIH SUDI SINGGAH :)

0 sayang gua:

COPYRIGHT @ NYAMUK TERBANG 0216