TEMAN SETIA

Mengaku Islam Tapi............

ASSALAMUALAIKUM!!!

first aku nak mohon maaf
jika tajuk entry macam tunjuk bagus
aku cuma nak kongsi apa yang ada dalam hati aku
tadi aku tengok cerita Lailatulqhadar
cerita dia banyak pengajaran
cerita pasal sebuah keluarga yang diuji dengan kehadiran anak istimewa
tapi si suami tak dapat terima kenyataan kerana kurangnya Iman


back to the main point
apa yang aku nak cakap kat sini
ramai kita semua yang bila tanya
mengaku Islam
tapi berapa sangat yang Islam pada keseluruhan
bukan hanya pada nama

benda nie sendiri jadi atas pengalaman aku
dua tiga tahun lepas
aku pegi kem kenaikan pangkat dekat PLKN
mostly peserta semua Islam
masa dekat kem tue dia ada tiga fasa
kawad kaki,ikatan dengan last keagamaan
kawad kaki dengan ikatan memang tak dak langsung masalah sebab basic
tapi bila keagamaan memang ramai yang takut 

sebab??
ya lah kena hafal surah-surah pendek
tapi satu benda aku sedih
ada antara peserta yang tak tahu bacaan tahiyat
serius aku terkejut
sebab nya bila time solat semua solat
tapi tahiyat tak tahu
apa yang depa baca time solat??
walhuallam


renungkan apa yang aku nak cakap
|
|
|
\/
berapa ramai antara kita yang Islam dan puasa dengan sempurna
berapa ramai antara kita yang Islam dan solat 5 waktu
berapa ramai antara kita yang Islam dan tahu rukun Iman dan rukun Islam


aku bukan nak cakap aku nie bagus ka apa
tapi nie untuk renungan semua
muhasabah diri anda
aku sendiri pun banyak salah dan silap
memang tak layak cakap bab agama
tapi sebagai Islam tanggungjawab aku untuk menasihati yang lain dan diri sendiri


kita sekarang dah ada dalam 10 malam terakhir bulan ramadhan
banyak-banyak kan amalan
dan bertaubat
semoga segala amalan kita diterima Allah
amin... =.=

p/s:: selamat berpuasa untuk semua



TERIMA KASIH SUDI SINGGAH :)

11 sayang gua:

cik ery said...

emmm.betoi.even ak pon smyg.tp khusyuk 2 pyah gile nk dpt.


fkiran asyk menerawang je.huhu.sedih.

Danial Razak said...

betul..kita patut bersyukur kita dilahirkan dalam islam..
patut malu dengan saudara2 baru yang masuk islam..tapi mereka lebih tahu tentang islam daripada kita..

Nyamuk Terbang said...

@cik eryaku pun sama weh....ssh nk ckup 5 waktu

Nyamuk Terbang said...

@Danial Razakbtl ad chinese peluk islam jd guru tahfiz

Lulu Rahman said...

alhamdulillah , terjumpa entry yg sgt bermanfaat untuk diri berubah . thanks :)

Nyamuk Terbang said...

@Lulu Rahmansma2 kita berubah :)

Pendamba Mawar said...

semoga kita sama2 berada di jalan yang diredhai Allah.. alhamdulillah kita masih ingat kita ni makhluk yang serba kekurangan

kim heeruul said...

tazkirah di 10 malam terakhir..nice..=)

alif haris said...

ouh cerita tu .. td aku tgk juga ..
jgn la mengeluh sampai menyalahkan Allah tentang sesuatu ujian tu ..
ada hikmahnya kan ..

fierul said...

btol tuh . kbykan islam ats ic je . bkn nk kta la tpi ap y ak nmpk cmtuh la . ak pon ta bgus . so sme2 la kte mprbaiki sgla kelemahan kita .:)

Finaz Jaafar said...

betul betul..hurmm aq pn antara insan yg slalu kurg itu dan ini..

COPYRIGHT @ NYAMUK TERBANG 0216