TEMAN SETIA

Hukum Pemakaian Perfume Beralkohol

ASSALAMUALAIKUM!!!

tadi aku terjumpa satu artikel dalam FB
jadi aku tergerak hati nak share dengan hampa semua
artikel pasal hukum pakai perfume beralkohol

aku rasa mesti ramai antara kita tak tahu beza minyak attar dengan minyak wangi
sebenaqnya minyak attar dengan minyak wangi tue adalah benda yang sama
beza dia..satu bahasa arab..satu bahasa melayu

alim ulama kita dah bincang pasal hal nie
sebab ramai yang sangsi terhadap hukum pemakaian perfume beralkohol
jom kita tengok beberapa pandangan ulama tentang isu nie::


1. Fatwa majlis kebangsaan :: "ubat-ubatan dan pewangi yang ada alkohol adalah dimaafkan
yakni diharuskan pemakaiannya

2.Lembaga fatwa Al-azhar :: Alkohol itu tidak najis tetapi arak adalah najis

3. Fatwa almarhum Syeikh Sya'rawi (rh) dalam kitabnya "Anta Tas al Wa Islam Tujib"
menjelaskan bahawa :: "Memakai perfume yang mengandungi alkohol HALAL hukumnya.
Alkohol hukumnya menjadi haram jika diminum untuk bermabuk."




4.Menurut Kitab " Al Fiqh Al Muzaahibil Arba'ah" dalam bab
" An Najaasaat" juzu' 1 menjelaskan bahawa :: alkohol yang dimasukkan ke dalam minyak wangi
agar tahan lama atau untuk tujuan menaikkan roti,hukumnya adalah HARUS

5.Syeikh Rashid Redha dalam penulisa tafsirnya yang masyhur iaitu "Tafsir Al Manar "
menyatakan bahawa hukum alkohol TIDAK NAJIS dan penggunaannya dalam
minyak wangi dibolehkan atas dasar tidak adanya dalil yang tegas tentang kenajisannya

6.Imam Asy-Syaukaani (rh) dalam kitabnya "Nailul Awthor" juga bersependapat diharuskan 
dan tidak najis


itu saja yang dapat aku kongsi
harap maaf di atas salah silap
kalau ada yang nak bagi pendapat
sila ke ruang komen
=.=

p/s: perfume aku dah habis ...okbai

sumber :: SINI




TERIMA KASIH SUDI SINGGAH :)

5 sayang gua:

hafizudin said...

kalau pakai ridsect?
=p

trigyy said...

good... hehhe

fierul said...

tapi mama aku ta bgi pkai mnyak wngi . huhu . dia kta dosa kalau laki bau shingga mnaikkn nafsu . mslahnye bkn aku nk pkai stu botol trus. haish . hehe

Nabila Huda said...

nice info. tapi jangan pakai sampai bau sebatu. juz calit sedikit ja.

I do I need Iman said...

pakai berpada pada utk keselesaaan sndri. takdelah masam sgt kan. ;p

nice ;p

COPYRIGHT @ NYAMUK TERBANG 0216